Žák :
- narýsuje čárkovanou, plnou a čerchovanou čáru a určí, ve kterých případech ji použije
- v praxi používá rýsování, klade důraz na přesnost a čistotu projevu
- sestrojí dvě rovnoběžky
- sestrojí kolmici z bodu k přímce
- sestrojí pomocí kružítka střed úsečky, osu úsečky
- matematicky správně a přesně popíše základ. geometrické útvary technickým písmem
- od ruky nakreslí rovinné útvary, krychli a kvádr
- vysvětlí pojem desetinné číslo, uvede příklady
- přečte a zapíše dané desetinné číslo
- znázorní desetinné číslo na ose
- porovná desetinná čísla pomocí znamének nerovnosti
- zaokrouhlí desetinné číslo s danou přesností
- převede desetinná čísla na zlomky a obráceně
- sečte, odečte, vynásobí desetinná čísla (písemně, zpaměti)
- dělí desetinné číslo číslem přirozeným a číslem desetinným (až trojciferným)
- matematizuje jednoduché slovní úlohy z praxe a řeší je
- využívá kalkulátorů při náročnějších úlohách bez využití paměti kalkulátoru
- převede jednotky délky a hmotnosti v oboru desetinných čísel
- vypočítá aritmetický průměr a uvede jeho praktický význam
- aplikuje výpočet aritmetického průměru v úlohách z praxe
- popíše úhel, vysvětlí, co je velikost úhlu, jednotka, stupeň a minuta
- rozliší druhy úhlů
- vyznačí a narýsuje úhel pravý, přímý, libovolný ostrý a tupý
- přenese úhel, porovná jej
- sestrojí různé velikosti úhlů
- změří velikost daného úhlu ve stupních
- vyjádří velikost úhlu ve stupních a minutách a zapíše to
- sestrojí osu úhlu
- rozliší dvojice vedlejších a vrcholových úhlů, určí jejich vlastnosti a jejich velikosti
- sečte a odečte dvojici úhlů
- násobí a dělí úhly dané velikosti dvěma
- rozliší druhy trojúhelníků podle velikosti úhlů (ostroúhlý, pravoúhlý, tupoúhlý) a podle délek stran (rovnostranný, rovnoramenný, obecný)
- určí součet úhlů v trojúhelníku
- určí velikost vnitřního úhlu trojúhelníku, jsou-li dány velikosti dalších dvou vnitřních úhlů trojúhelníku
- sestrojí trojúhelník ze tří stran
- určí, zda trojúhelník lze sestrojit užitím trojúhelníkové nerovnosti
- sestrojí šestiúhelník, osmiúhelník
- popíše vlastnosti šestiúhelníku, osmiúhelníku
- určí jednotky obsahu, převede tyto jednotky
- uvede konkrétní příklady využití výpočtu obsahu obrazce a povrchu tělesa v praxi
- vypočítá obsah obdélníka a čtverce
- vypočítá obsah dalších rovinných útvarů složených ze čtverců a obdélníků
- rozliší a popíše kvádr, krychli, načrtne je
- vypočítá povrch kvádru, krychle podle matematických vzorců
- zapíše řešení úloh s důrazem na přesnost, přehlednost a dodržování matematické symboliky
- vyřeší slovní úlohy vedoucí k výpočtům obsahů rovinných útvarů a povrchů těles
- vysvětlí pojmy: násobek, dělitel, prvočíslo, číslo složené
- určí podle znaků dělitelnosti, čím je dané číslo dělitelné
- použije znaky dělitelnosti k řešení praktických úloh
- použije algoritmus rozkladu čísla na součin prvočísel
- určí nejmenší společný násobek a největší společný dělitel
- vysvětlí vztah zlomku a desetinného čísla
- převede zlomky na desetinná čísla a naopak
- graficky znázorní zlomek
- vyjádří celek pomocí zlomku – graficky i zápisem zlomku
- převede smíšená čísla na zlomky a nepravé zlomky na smíšená čísla
- rozšíří a zkrátí zlomek
- zapíše řešení s důrazem na přesnost, přehlednost a dodržování matematické symboliky
- porovná zlomky podle velikosti, znázorní je na číselné ose
- určí jednotky objemu
- vzájemně převádí jednotky objemu
- pozná a popíše tělesa – krychle, kvádr
- určí objem krychle a kvádru výpočtem podle vzorců
- vyřeší slovní úlohy na výpočet objemu těles
- používá kalkulátor pro základní početní operace
- vyhledá požadované informace v tabulkách
- určí polohu bodu v rovině
- znázorní bod v pravoúhlé soustavě souřadnic
- přečte z grafu požadované údaje
- sestrojí lineární, bodový nebo sloupkový graf s danými údaji
- uvede konkrétní příklady použití grafů v praxi
UČIVO