2.1.2. Obsah předmětu - 1. STUPEŇ
1. ČÍSLO A POČETNÍ OPERACE
Očekávané výstupy – 1. období - žák:
1.1 používá přirozená čísla k modelování reálných situací, počítá předměty v daném souboru, vytváří soubory s daným počtem prvků
1.2 čte, zapisuje a porovnává přirozená čísla do 1000, užívá a zapisuje vztah rovnosti a nerovnosti
1.3 užívá lineární uspořádání: zobrazí číslo na číselné ose
1.4 provádí zpaměti jednoduché početní operace s přirozenými čísly
1.5 řeší a tvoří úlohy, ve kterých aplikuje a modeluje osvojené početní operace
Očekávané výstupy – 2. období - žák:
1.6 využívá při pamětném i písemném počítání komutativnost a asociativnost sčítání a násobení
1.7 provádí písemné početní operace v oboru přirozených čísel
1.8 zaokrouhluje přirozená čísla, provádí odhady a kontroluje výsledky početních operací v oboru přirozených čísel
1.9 řeší a tvoří úlohy, ve kterých aplikuje osvojené početní operace v celém oboru přirozených čísel
<=jz=>2. ZÁVISLOSTI, VZTAHY A PRÁCE S DATY
Očekávané výstupy – 1. období - žák:
2.1 orientuje se v čase, provádí jednoduché převody jednotek času
2.2 popisuje jednoduché závislosti z praktického života
2.3 doplňuje tabulky, schémata, posloupnosti čísel<=_toto nebylo vidětři psaní až po vložení
Očekávané výstupy – 1. období - žák:
1.1 používá přirozená čísla k modelování reálných situací, počítá předměty v daném souboru, vytváří soubory s daným počtem prvků
1.2 čte, zapisuje a porovnává přirozená čísla do 1000, užívá a zapisuje vztah rovnosti a nerovnosti
1.3 užívá lineární uspořádání: zobrazí číslo na číselné ose
1.4 provádí zpaměti jednoduché početní operace s přirozenými čísly
1.5 řeší a tvoří úlohy, ve kterých aplikuje a modeluje osvojené početní operace
Očekávané výstupy – 2. období - žák:
1.6 využívá při pamětném i písemném počítání komutativnost a asociativnost sčítání a násobení
1.7 provádí písemné početní operace v oboru přirozených čísel
1.8 zaokrouhluje přirozená čísla, provádí odhady a kontroluje výsledky početních operací v oboru přirozených čísel
1.9 řeší a tvoří úlohy, ve kterých aplikuje osvojené početní operace v celém oboru přirozených čísel
<=jz=>2. ZÁVISLOSTI, VZTAHY A PRÁCE S DATY
Očekávané výstupy – 1. období - žák:
2.1 orientuje se v čase, provádí jednoduché převody jednotek času
2.2 popisuje jednoduché závislosti z praktického života
2.3 doplňuje tabulky, schémata, posloupnosti čísel<=_toto nebylo vidětři psaní až po vložení
_===========================================
jz=>Očekávané výstupy – 2. období - žák:
2.4 vyhledává, sbírá a třídí data
2.5 čte a sestavuje jednoduché tabulky a diagramy<=jz=>
2.4 vyhledává, sbírá a třídí data
2.5 čte a sestavuje jednoduché tabulky a diagramy<=jz=>
3. GEOMETRIE V ROVINĚ A V PROSTORU
Očekávané výstupy – 1. období - žák:
3.1 rozezná, pojmenuje, vymodeluje a popíše základní rovinné útvary a jednoduchá tělesa: nachází v realitě jejich reprezentaci
3.2 porovnává velikost útvaru, měří a odhaduje délku úsečky
3.3 rozezná a modeluje jednoduché souměrné útvary v rovině
Očekávané výstupy – 2. období - žák:
3.4 narýsuje a znázorní základní rovinné útvary (čtverec, obdélník, trojúhelník a kružnici): užívá jednoduché konstrukce
3.5 sčítá a odčítá graficky úsečky: určí délku lomené čáry, obvod mnohoúhelníku sečtením délek jeho stran
3.6 sestrojí rovnoběžky a kolmice
3.7 určí obsah obrazce pomocí čtvercové sítě a užívá základní jednotky obsahu
3.8 rozpozná a znázorní ve čtvercové síti jednoduché osově souměrné útvary a určí osu souměrnosti útvarů překládáním papírů
4. NESTANDARDNÍ APLIKAČNÍ ÚLOHY A PROBLÉMY
Očekávané výstupy – 2. období - žák:
4.1 řeší jednoduché praktické slovní úlohy a problémy, jejichž řešení je do značné míry nezávislé na obvyklých postupech a algoritmech školské matematiky
Očekávané výstupy – 1. období - žák:
3.1 rozezná, pojmenuje, vymodeluje a popíše základní rovinné útvary a jednoduchá tělesa: nachází v realitě jejich reprezentaci
3.2 porovnává velikost útvaru, měří a odhaduje délku úsečky
3.3 rozezná a modeluje jednoduché souměrné útvary v rovině
Očekávané výstupy – 2. období - žák:
3.4 narýsuje a znázorní základní rovinné útvary (čtverec, obdélník, trojúhelník a kružnici): užívá jednoduché konstrukce
3.5 sčítá a odčítá graficky úsečky: určí délku lomené čáry, obvod mnohoúhelníku sečtením délek jeho stran
3.6 sestrojí rovnoběžky a kolmice
3.7 určí obsah obrazce pomocí čtvercové sítě a užívá základní jednotky obsahu
3.8 rozpozná a znázorní ve čtvercové síti jednoduché osově souměrné útvary a určí osu souměrnosti útvarů překládáním papírů
4. NESTANDARDNÍ APLIKAČNÍ ÚLOHY A PROBLÉMY
Očekávané výstupy – 2. období - žák:
4.1 řeší jednoduché praktické slovní úlohy a problémy, jejichž řešení je do značné míry nezávislé na obvyklých postupech a algoritmech školské matematiky
<=jz
==================================================
=>
2.1.4. Matematika - 1. ROČNÍK
ŠKOLNÍ VÝSTUP
Žák :
- zapíše čísla 0-20, rozliší číslice tiskací a psací
- doplní chybějící čísla v řadě
- podle obrázku rozhodne o vztahu více, méně
- spočítá prvky daného souboru do 20 (včetně)
- vytvoří skupinu s daným počtem prvků
- sčítá a odčítá v oboru 0-10, 10-20
- řeší slovní úlohy s porovnáváním čísel
- řeší slovní úlohy se sčítáním a odčítáním v oboru 0-20 bez přechodu desítky
- řeší slovní úlohy vedoucí ke vztahu: o x-více (méně) v oboru do 20
- porovnává přirozená čísla (<>=)
- zobrazí číslo na číselné ose
- orientuje se v prostoru, rozlišuje pojmy před, za, vpravo, vlevo, nahoře, dole
- porovnává předměty podle velikosti, používá pojmy menší, větší, stejný, nižší, vyšší
- rozeznává geometrické tvary: trojúhelník, čtverec, obdélník, kruh
UČIVO
Čísla 0-20
Orientace na číselné ose
Čtení a psaní čísel
Porovnávání čísel, vztahy větší, menší, rovno
Znaménka <>=+-
Součet čísel bez přechodu desítky
Rozdíl čísel bez přechodu desítky
Počítání předmětů v daném souboru
Vytvoření souboru s daným počtem prvků
Řešení a tvoření úloh na porovnávání čísel
Sčítání a odčítání v oboru do 20 bez přechodu přes desítku
Komutativnost sčítání
Řešení a tvoření slovních úloh na sčítání a odčítání
Řešení slovních úloh s využitím vztahů o n-více, o n-méně
Geometrie
Geometrické pojmy vpravo, vlevo, pod, nad,
před, hned před, hned za, nahoře, dole
Menší, větší, nižší, vyšší, široký, úzký
Rovinné obrazce: trojúhelník, čtverec, obdélník, kruh
Skládání obrazců z geometrických tvarů
Stavění staveb ze stavebnice
Žák :
- zapíše čísla 0-20, rozliší číslice tiskací a psací
- doplní chybějící čísla v řadě
- podle obrázku rozhodne o vztahu více, méně
- spočítá prvky daného souboru do 20 (včetně)
- vytvoří skupinu s daným počtem prvků
- sčítá a odčítá v oboru 0-10, 10-20
- řeší slovní úlohy s porovnáváním čísel
- řeší slovní úlohy se sčítáním a odčítáním v oboru 0-20 bez přechodu desítky
- řeší slovní úlohy vedoucí ke vztahu: o x-více (méně) v oboru do 20
- porovnává přirozená čísla (<>=)
- zobrazí číslo na číselné ose
- orientuje se v prostoru, rozlišuje pojmy před, za, vpravo, vlevo, nahoře, dole
- porovnává předměty podle velikosti, používá pojmy menší, větší, stejný, nižší, vyšší
- rozeznává geometrické tvary: trojúhelník, čtverec, obdélník, kruh
UČIVO
Čísla 0-20
Orientace na číselné ose
Čtení a psaní čísel
Porovnávání čísel, vztahy větší, menší, rovno
Znaménka <>=+-
Součet čísel bez přechodu desítky
Rozdíl čísel bez přechodu desítky
Počítání předmětů v daném souboru
Vytvoření souboru s daným počtem prvků
Řešení a tvoření úloh na porovnávání čísel
Sčítání a odčítání v oboru do 20 bez přechodu přes desítku
Komutativnost sčítání
Řešení a tvoření slovních úloh na sčítání a odčítání
Řešení slovních úloh s využitím vztahů o n-více, o n-méně
Geometrie
Geometrické pojmy vpravo, vlevo, pod, nad,
před, hned před, hned za, nahoře, dole
Menší, větší, nižší, vyšší, široký, úzký
Rovinné obrazce: trojúhelník, čtverec, obdélník, kruh
Skládání obrazců z geometrických tvarů
Stavění staveb ze stavebnice
<=jz=>
Loading
2.1.5. Matematika - 2. ROČNÍK
ŠKOLNÍ VÝSTUP
Žák :
- sčítá a odčítá do 20 s přechodem přes desítku (8+6, 16-9...)
- spočítá prvky souboru do 100 (včetně)
- vytvoří konkrétní soubory ( na počítadle, penězi, ve čtvercové síti) s daným počtem prvků do 100
- porovná čísla do 100, používá symboly <>=
- zaokrouhlí dané číslo na desítky
- orientuje se na číselné ose
- sčítá a odčítá dvojciferné a jednociferné číslo v oboru do 100 s přechodem přes desítku
- užívá sčítání a odčítání při řešení praktických úloh
- řeší slovní úlohy s porovnáváním čísel do 100
- řeší slovní úlohy vedoucí ke sčítání a odčítání v oboru do 100
- řeší slovní úlohy v oboru do 100 s využitím vztahů: o x-více, o x-méně
- užívá spoje násobilek 10, 5, 2, 4, 3
- dělí v oboru násobilek 10, 5, 2, 4, 3
- řeší slovní úlohy na násobení a dělení
- řeší slovní úlohy se dvěma početními výkony (např. násobení, sčítání)
- řeší jednoduché slovní úlohy se vztahy x-krát více, x-krát méně
- rozezná časové jednotky hodina, minuta, sekunda
- kreslí křivé a rovné čáry
- odhadne a změří délku úsečky (m, dm, cm)
- orientuje se v prostoru
- rozezná krychli, kvádr, válec, kouli; pomocí stavebnice sestrojí jejich modely, uvede příklady těchto tvarů ve svém okolí
UČIVO
Číselný obor 0-100
Čísla 0-100, orientace na číselné ose, čtení a zápis čísel, počítání po jedné, po desítkách do 100
Řešení a vytváření slovních úloh na porovnávání čísel
Zaokrouhlování čísel na desítky
Součet a rozdíl čísel
Počítání s použitím závorek
Sčítání a odčítání s přechodem přes desítku v oboru do 100
Sčítání a odčítání násobků deseti
Řešení a tvoření slovních úloh na sčítání a odčítání
Počítání s penězi, seznámení s bankovkami a mincemi do stokoruny
Názorné zavedení násobení a dělení na souborech různých předmětů
Násobení jako opakované sčítání
Násobek, činitel, záměna činitelů
Násobilky 10, 5, 2, 4, 3, řady násobků daného čísla, dělení v oboru těchto násobilek
Vztahy mezi násobením a dělením
Řešení a vytváření slovních úloh na násobení a dělení v oboru násobilek
Řešení a vytváření slovních úloh s využitím vztahů x-krát více, x-krát méně
Geometrie
Práce s pravítkem
Úsečka, lomená čára, křivá čára, kreslení rovných a křivých čar
Rýsování úseček (cm)
Jednotky metr, decimetr, centimetr
Délka úsečky, měření délky úsečky
Označení bodů a úseček
Tělesa: krychle, kvádr, válec, koule
Žák :
- sčítá a odčítá do 20 s přechodem přes desítku (8+6, 16-9...)
- spočítá prvky souboru do 100 (včetně)
- vytvoří konkrétní soubory ( na počítadle, penězi, ve čtvercové síti) s daným počtem prvků do 100
- porovná čísla do 100, používá symboly <>=
- zaokrouhlí dané číslo na desítky
- orientuje se na číselné ose
- sčítá a odčítá dvojciferné a jednociferné číslo v oboru do 100 s přechodem přes desítku
- užívá sčítání a odčítání při řešení praktických úloh
- řeší slovní úlohy s porovnáváním čísel do 100
- řeší slovní úlohy vedoucí ke sčítání a odčítání v oboru do 100
- řeší slovní úlohy v oboru do 100 s využitím vztahů: o x-více, o x-méně
- užívá spoje násobilek 10, 5, 2, 4, 3
- dělí v oboru násobilek 10, 5, 2, 4, 3
- řeší slovní úlohy na násobení a dělení
- řeší slovní úlohy se dvěma početními výkony (např. násobení, sčítání)
- řeší jednoduché slovní úlohy se vztahy x-krát více, x-krát méně
- rozezná časové jednotky hodina, minuta, sekunda
- kreslí křivé a rovné čáry
- odhadne a změří délku úsečky (m, dm, cm)
- orientuje se v prostoru
- rozezná krychli, kvádr, válec, kouli; pomocí stavebnice sestrojí jejich modely, uvede příklady těchto tvarů ve svém okolí
UČIVO
Číselný obor 0-100
Čísla 0-100, orientace na číselné ose, čtení a zápis čísel, počítání po jedné, po desítkách do 100
Řešení a vytváření slovních úloh na porovnávání čísel
Zaokrouhlování čísel na desítky
Součet a rozdíl čísel
Počítání s použitím závorek
Sčítání a odčítání s přechodem přes desítku v oboru do 100
Sčítání a odčítání násobků deseti
Řešení a tvoření slovních úloh na sčítání a odčítání
Počítání s penězi, seznámení s bankovkami a mincemi do stokoruny
Názorné zavedení násobení a dělení na souborech různých předmětů
Násobení jako opakované sčítání
Násobek, činitel, záměna činitelů
Násobilky 10, 5, 2, 4, 3, řady násobků daného čísla, dělení v oboru těchto násobilek
Vztahy mezi násobením a dělením
Řešení a vytváření slovních úloh na násobení a dělení v oboru násobilek
Řešení a vytváření slovních úloh s využitím vztahů x-krát více, x-krát méně
Geometrie
Práce s pravítkem
Úsečka, lomená čára, křivá čára, kreslení rovných a křivých čar
Rýsování úseček (cm)
Jednotky metr, decimetr, centimetr
Délka úsečky, měření délky úsečky
Označení bodů a úseček
Tělesa: krychle, kvádr, válec, koule
<=_p
=======================================================================================jz=>
Loading
2.1.6. Matematika - 3. ROČNÍK
ŠKOLNÍ VÝSTUP
Žák :
- čte a píše trojciferná čísla
- vytvoří daný soubor s daným počtem prvků do 1000, vyznačí čísla na řádovém počítadle
- zakreslí obraz daného čísla na číselné ose
- porovná čísla do 1000 (764 a 864, 764 a 784, 764 a 768)
- používá sčítání a odčítání v oboru do 1000 při řešení praktických úloh
- písemně sčítá a odčítá dvě trojciferná čísla, provádí kontrolu svého výpočtu
- řeší slovní úlohy na porovnání dvou trojciferných čísel, na sčítání a odčítání dvou trojciferných čísel, na vztahy o x-více, o x-méně
- užívá spoje všech násobilek malé násobilky
- násobí zpaměti dvojciferné číslo jednociferným číslem v jednoduchých případech (16x4, 2x17)
- dělí dvojciferné číslo jednociferným číslem mimo obor násobilek, určí neúplný podíl a zbytek
- řeší slovní úlohy vedoucí k násobení dvojciferného čísla jednociferným a dělení dvojciferného čísla jednociferným číslem
- odhadne výsledek, řeší slovní úlohy vedoucí k užití vztahů x-krát více, x-krát méně
- čte časové údaje na různých typech hodin ( i digitálních), sleduje např. délku vyučovací hodiny, přestávky, dobu oběda, délku spánku apod.
- označí bod, krajní body úsečky, průsečík dvou přímek
- rozezná a modeluje jednoduché souměrné útvary v rovině
- změří délku úsečky s přesností na milimetry
- sestrojí úsečku dané délky s užitím jednotky milimetr
- provede odhad délky vzdálenosti
- pomocí stavebnice (dostupných materiálů) sestrojí modely staveb tvaru kvádru, krychle apod.
UČIVO
Číselný obor 0-1000:
Číselná řada, čtení a zápis čísel, číselná osa, počítání po stovkách, desítkách a jednotkách
Znázornění trojciferných čísel na číselné ose
Porovnávání čísel, porovnávání čísel pomocí číselné osy
Řešení úloh na porovnávání trojciferných čísel
Zaokrouhlování čísel na stovky a desítky
Rozklad čísla v desítkové soustavě
Součet a rozdíl čísel
Sčítání a odčítání násobků sta
Písemné algoritmy sčítání a odčítání
Sčítání a odčítání bez přechodu násobků sta
Sčítání a odčítání s přechodem násobků sta
Písemné sčítání dvou sčítanců, kontrola výsledku záměnou sčítanců
Písemné odčítání, kontrola výsledku sčítáním
Řešení a tvoření slovních úloh na sčítání a odčítání
Odhad a kontrola výsledku
Násobilky 0-10, dělení v oboru těchto násobilek, automatizace všech spojů násobení a dělení v oboru násobilek
Násobení a dělení dvojciferného čísla jednociferným
Dělení se zbytkem
Součin, podíl, zbytek
Pamětné násobení dvojciferného čísla jednociferným mimo obor násobilek
Násobení a dělení součtu nebo rozdílu
dvou čísel
Užití závorek
Řešení a vytváření slovních úloh se dvěma
různými početními výkony
Rozlišování sudých a lichých čísel
Orientace v čase: den-24 hodin, 1 hodina-60 minut, 1 minuta-60sekund
Geometrie
Přímka, polopřímka, vzájemná poloha dvou přímek, různoběžky, rovnoběžky
Rovinné obrazce: trojúhelník, čtyřúhelník, čtverec, obdélník
Strana rovinného obrazce
Rýsování přímek, označování průsečíku různoběžek
Vyznačování polopřímek
Kreslení a rýsování rovinných útvarů ve čtvercové síti
Jednotky délky: milimetr, kilometr
Měření úseček s přesností na milimetry, odhad délky úsečky
Rýsování úseček dané délky (např. v cm a mm)
Měření délek stran rovinných obrazců
Provádění odhadů délek různých úseček a vzdáleností
Modelování staveb tvaru kvádru, krychle apod. (užívání stavebnice, krabiček)<=jz=>
Žák :
- čte a píše trojciferná čísla
- vytvoří daný soubor s daným počtem prvků do 1000, vyznačí čísla na řádovém počítadle
- zakreslí obraz daného čísla na číselné ose
- porovná čísla do 1000 (764 a 864, 764 a 784, 764 a 768)
- používá sčítání a odčítání v oboru do 1000 při řešení praktických úloh
- písemně sčítá a odčítá dvě trojciferná čísla, provádí kontrolu svého výpočtu
- řeší slovní úlohy na porovnání dvou trojciferných čísel, na sčítání a odčítání dvou trojciferných čísel, na vztahy o x-více, o x-méně
- užívá spoje všech násobilek malé násobilky
- násobí zpaměti dvojciferné číslo jednociferným číslem v jednoduchých případech (16x4, 2x17)
- dělí dvojciferné číslo jednociferným číslem mimo obor násobilek, určí neúplný podíl a zbytek
- řeší slovní úlohy vedoucí k násobení dvojciferného čísla jednociferným a dělení dvojciferného čísla jednociferným číslem
- odhadne výsledek, řeší slovní úlohy vedoucí k užití vztahů x-krát více, x-krát méně
- čte časové údaje na různých typech hodin ( i digitálních), sleduje např. délku vyučovací hodiny, přestávky, dobu oběda, délku spánku apod.
- označí bod, krajní body úsečky, průsečík dvou přímek
- rozezná a modeluje jednoduché souměrné útvary v rovině
- změří délku úsečky s přesností na milimetry
- sestrojí úsečku dané délky s užitím jednotky milimetr
- provede odhad délky vzdálenosti

- pomocí stavebnice (dostupných materiálů) sestrojí modely staveb tvaru kvádru, krychle apod.
UČIVO
Číselný obor 0-1000:
Číselná řada, čtení a zápis čísel, číselná osa, počítání po stovkách, desítkách a jednotkách
Znázornění trojciferných čísel na číselné ose
Porovnávání čísel, porovnávání čísel pomocí číselné osy
Řešení úloh na porovnávání trojciferných čísel
Zaokrouhlování čísel na stovky a desítky
Rozklad čísla v desítkové soustavě
Součet a rozdíl čísel
Sčítání a odčítání násobků sta
Písemné algoritmy sčítání a odčítání
Sčítání a odčítání bez přechodu násobků sta
Sčítání a odčítání s přechodem násobků sta
Písemné sčítání dvou sčítanců, kontrola výsledku záměnou sčítanců
Písemné odčítání, kontrola výsledku sčítáním
Řešení a tvoření slovních úloh na sčítání a odčítání
Odhad a kontrola výsledku
Násobilky 0-10, dělení v oboru těchto násobilek, automatizace všech spojů násobení a dělení v oboru násobilek
Násobení a dělení dvojciferného čísla jednociferným
Dělení se zbytkem
Součin, podíl, zbytek
Pamětné násobení dvojciferného čísla jednociferným mimo obor násobilek
Násobení a dělení součtu nebo rozdílu
dvou čísel
Užití závorek
Řešení a vytváření slovních úloh se dvěma
různými početními výkony
Rozlišování sudých a lichých čísel
Orientace v čase: den-24 hodin, 1 hodina-60 minut, 1 minuta-60sekund
Geometrie
Přímka, polopřímka, vzájemná poloha dvou přímek, různoběžky, rovnoběžky
Rovinné obrazce: trojúhelník, čtyřúhelník, čtverec, obdélník
Strana rovinného obrazce
Rýsování přímek, označování průsečíku různoběžek
Vyznačování polopřímek
Kreslení a rýsování rovinných útvarů ve čtvercové síti
Jednotky délky: milimetr, kilometr
Měření úseček s přesností na milimetry, odhad délky úsečky
Rýsování úseček dané délky (např. v cm a mm)
Měření délek stran rovinných obrazců
Provádění odhadů délek různých úseček a vzdáleností
Modelování staveb tvaru kvádru, krychle apod. (užívání stavebnice, krabiček)<=jz=>
2.1.7. Matematika - 4. ROČNÍK
ŠKOLNÍ VÝSTUP
Žák :
- počítá do 1 000 000 po statisících, desetitisících, tisících
- porovná čísla do 1 000 000 a řeší nerovnice typu 452 620 < m < 553 000
- zaokrouhlí čísla na statisíce, desetitisíce, tisíce, sta, desítky
- rozkládá čísla v desítkové soustavě např.3757=3x1000+7x100+5x10+7x1
- pamětně sčítá a odčítá čísla, která mají nejvýše dvě číslice rovné od nuly, např.8400-6200, 900 000-740 000
- písemně sčítá a odčítá (sčítat alespoň tři čísla, odčítat od jednoho čísla dvě čísla, od součtu dvou čísel jedno číslo)
- pamětně násobí a dělí čísla do 1 000 000 jednociferným číslem
- písemně násobí jedno a dvojciferným činitelem
- písemně dělí jednociferným dělitelem, provádí odhad a kontrolu svého výpočtu
- zjistí údaje z diagramu, sestaví jednoduchý diagram
- řeší slovní úlohy vedoucí k porovnávání čísel, provádí početní výkony s čísly v daném oboru, řeší slovní úlohy se vztahy o x-více(méně), x-krát více(méně)
- řeší slovní úlohy na 2-3početní výkony
- zapíše pomocí římských číslic 1-10
- názorně vyznačí polovinu, čtvrtinu celku
- řeší jednoduché slovní úlohy na určení poloviny, třetiny, čtvrtiny, pětiny, desetiny z daného celku
- sečte zlomky se stejným jmenovatelem
- určí vzájemnou polohu dvou přímek
- sestrojí rovnoběžku s danou přímkou
- sestrojí kolmici pomocí trojúhelníku s ryskou k dané přímce
- narýsuje kružnici s daným středem a poloměrem
- pozná a nakreslí souměrný útvar
- určí osu souměrnosti překládáním
- narýsuje trojúhelník
- určí obvod jednoduchého obrazce (trojúhelník, čtverec, obdélník) sečtením délek jejich stran
- vymodeluje kvádr a krychli z dané sítě
- převede jednotky délky:
km na m
m na dm, cm, mm
dm na cm, mm
cm na mm
UČIVO
Číselný obor 0-1 000 000:
Čtení a zápis čísel, číselná osa
Zápis čísel v desítkové soustavě, počítání po statisících, desetitisících, tisících
Porovnávání čísel do 1 000 000, řešení jednoduchých nerovnic
Zaokrouhlování čísel na statisíce, desetitisíce, tisíce, sta, desítky
Sčítání a odčítání čísel v daném oboru, sčítání a odčítání zpaměti pouze čísla, která mají nejvýše dvě číslice rovné od nuly např.2700+4600
Vztahy mezi sčítáním a odčítáním
Násobení a dělení čísel v daném oboru, vztahy mezi násobením a dělením
Pamětné násobení a dělení jednociferným číslem
Písemné násobení jednociferným a dvojciferným činitelem, kontrola výpočtu
Písemné dělení jednociferným dělitelem, kontrola násobením
Pořadí početních výkonů
Slovní úlohy na porovnávání čísel, na početní výkony, na vztahy o x-více (méně), x-krát více (méně)
Užívání závorek
Římské číslice
Diagram, zjišťování údajů z diagramu, sestavení jednoduchých diagramů
Celek, část, zlomek
Polovina, čtvrtina, třetina, pětina, desetina; pomocí obrázku určovat části celku
Řešení a vytváření slovních úloh k určování poloviny, čtvrtiny, třetiny, pětiny, desetiny z celku
Vytvoření celku z jeho dané poloviny, čtvrtiny,třetiny, pětiny, desetiny
Jednoduché případy sčítání zlomků se stejným jmenovatelem
Geometrie
Vzájemná poloha přímek v rovině, rovnoběžky, různoběžky, průsečík, kreslení a rýsování rovnoběžek a různoběžek, vyznačování průsečíku
Kolmice, kolmost, rýsování kolmic pomocí trojúhelníku s ryskou
Kružnice, kruh, střed a poloměr kružnice, rýsování kružnice s daným středem a poloměrem
Osa souměrnosti, určování os souměrnosti, překládání papíru na obrázcích, souměrné tvary
Rovnoramenný a rovnostranný trojúhelník
Grafický součet a rozdíl úseček, trojúhelníková nerovnost, konstrukce trojúhelníku
Souměrné tvary ve čtvercové síti, konstrukce souměrného útvaru ve čtvercové síti
Síť kvádru a krychle rozložením krabičky
Obvod jednoduchých rovinných obrazců sečtením délek jejich stran
Jednotky délky
Žák :
- počítá do 1 000 000 po statisících, desetitisících, tisících
- porovná čísla do 1 000 000 a řeší nerovnice typu 452 620 < m < 553 000
- zaokrouhlí čísla na statisíce, desetitisíce, tisíce, sta, desítky
- rozkládá čísla v desítkové soustavě např.3757=3x1000+7x100+5x10+7x1
- pamětně sčítá a odčítá čísla, která mají nejvýše dvě číslice rovné od nuly, např.8400-6200, 900 000-740 000
- písemně sčítá a odčítá (sčítat alespoň tři čísla, odčítat od jednoho čísla dvě čísla, od součtu dvou čísel jedno číslo)
- pamětně násobí a dělí čísla do 1 000 000 jednociferným číslem
- písemně násobí jedno a dvojciferným činitelem
- písemně dělí jednociferným dělitelem, provádí odhad a kontrolu svého výpočtu
- zjistí údaje z diagramu, sestaví jednoduchý diagram
- řeší slovní úlohy vedoucí k porovnávání čísel, provádí početní výkony s čísly v daném oboru, řeší slovní úlohy se vztahy o x-více(méně), x-krát více(méně)
- řeší slovní úlohy na 2-3početní výkony
- zapíše pomocí římských číslic 1-10
- názorně vyznačí polovinu, čtvrtinu celku
- řeší jednoduché slovní úlohy na určení poloviny, třetiny, čtvrtiny, pětiny, desetiny z daného celku
- sečte zlomky se stejným jmenovatelem
- určí vzájemnou polohu dvou přímek
- sestrojí rovnoběžku s danou přímkou
- sestrojí kolmici pomocí trojúhelníku s ryskou k dané přímce
- narýsuje kružnici s daným středem a poloměrem
- pozná a nakreslí souměrný útvar
- určí osu souměrnosti překládáním
- narýsuje trojúhelník
- určí obvod jednoduchého obrazce (trojúhelník, čtverec, obdélník) sečtením délek jejich stran
- vymodeluje kvádr a krychli z dané sítě
- převede jednotky délky:
km na m
m na dm, cm, mm
dm na cm, mm
cm na mm
UČIVO
Číselný obor 0-1 000 000:
Čtení a zápis čísel, číselná osa
Zápis čísel v desítkové soustavě, počítání po statisících, desetitisících, tisících
Porovnávání čísel do 1 000 000, řešení jednoduchých nerovnic
Zaokrouhlování čísel na statisíce, desetitisíce, tisíce, sta, desítky
Sčítání a odčítání čísel v daném oboru, sčítání a odčítání zpaměti pouze čísla, která mají nejvýše dvě číslice rovné od nuly např.2700+4600
Vztahy mezi sčítáním a odčítáním
Násobení a dělení čísel v daném oboru, vztahy mezi násobením a dělením
Pamětné násobení a dělení jednociferným číslem
Písemné násobení jednociferným a dvojciferným činitelem, kontrola výpočtu
Písemné dělení jednociferným dělitelem, kontrola násobením
Pořadí početních výkonů
Slovní úlohy na porovnávání čísel, na početní výkony, na vztahy o x-více (méně), x-krát více (méně)
Užívání závorek
Římské číslice
Diagram, zjišťování údajů z diagramu, sestavení jednoduchých diagramů
Celek, část, zlomek
Polovina, čtvrtina, třetina, pětina, desetina; pomocí obrázku určovat části celku
Řešení a vytváření slovních úloh k určování poloviny, čtvrtiny, třetiny, pětiny, desetiny z celku
Vytvoření celku z jeho dané poloviny, čtvrtiny,třetiny, pětiny, desetiny
Jednoduché případy sčítání zlomků se stejným jmenovatelem
Geometrie
Vzájemná poloha přímek v rovině, rovnoběžky, různoběžky, průsečík, kreslení a rýsování rovnoběžek a různoběžek, vyznačování průsečíku
Kolmice, kolmost, rýsování kolmic pomocí trojúhelníku s ryskou
Kružnice, kruh, střed a poloměr kružnice, rýsování kružnice s daným středem a poloměrem
Osa souměrnosti, určování os souměrnosti, překládání papíru na obrázcích, souměrné tvary
Rovnoramenný a rovnostranný trojúhelník
Grafický součet a rozdíl úseček, trojúhelníková nerovnost, konstrukce trojúhelníku
Souměrné tvary ve čtvercové síti, konstrukce souměrného útvaru ve čtvercové síti
Síť kvádru a krychle rozložením krabičky
Obvod jednoduchých rovinných obrazců sečtením délek jejich stran
Jednotky délky
<=jz z toho výše >Písemné dělení jednociferným dělitelem, kontrola násobením<ale ozn na jz=>https://zs-ucebni-osnovy.blogspot.com/2011/03/21-matematika-4-rocnik.html<
my jsme v 4.třífě již dělili mnohociferné mnohociferným
a šlo nám to dobře,4k mému úduvu jsme se k tomu beze smyslu vrátili v ročnících 6 7 8 9
kde jsme měli psychopatickou sadistickou učitelku_
která nás navíc vůbec nic neručila, protože toto jsme zěli již ve 4.třídě_no hlavně že mají učitelé pocit že mají málo peněz_začpsa+3dhotovo